Skip to content
  • Forside
  • Produkter
    • Ansikt
      • Rengjøring
      • Ansiktsvann
      • Serum
      • Øyekrem
      • Ansiktskrem
      • Ansiktsolje
      • Peeling
      • Øyenvipper
      • BB Cream
      • Solkrem
      • Nattkrem
    • Kropp
      • HOHDE Herbal Håndkrem
      • HOHDE Herbal Fotkrem
      • HOHDE Herbal Kroppsolje
      • HOHDE Herbal Relax-krem
    • For holistisk velvære
      • HOHDE Plus Kosttilskudd
    • Produktlinjer
      • Herbal
      • Natural
      • Sun Care
  • Vår historie
  • Ansvarlighet
  • Inspiration
  • Vanlige spørsmål
  • Kontakt
Menu
  • Forside
  • Produkter
    • Ansikt
      • Rengjøring
      • Ansiktsvann
      • Serum
      • Øyekrem
      • Ansiktskrem
      • Ansiktsolje
      • Peeling
      • Øyenvipper
      • BB Cream
      • Solkrem
      • Nattkrem
    • Kropp
      • HOHDE Herbal Håndkrem
      • HOHDE Herbal Fotkrem
      • HOHDE Herbal Kroppsolje
      • HOHDE Herbal Relax-krem
    • For holistisk velvære
      • HOHDE Plus Kosttilskudd
    • Produktlinjer
      • Herbal
      • Natural
      • Sun Care
  • Vår historie
  • Ansvarlighet
  • Inspiration
  • Vanlige spørsmål
  • Kontakt
[rank_math_breadcrumb]
  • Forside
  • TILBUD
  • Produkter

    Produkttype

    Alle produkter

    Ansikte

    Rengöring
    Ansiktsvann
    Serum
    Øyekrem
    Ansiktskrem
    Ansiktsolje
    Peeling
    Øyenvipper
    BB Cream
    Solkrem
    Nattkrem

    Kropp

    Håndkrem
    Fotkrem
    Kroppsolje
    Relax-krem

    För holistiskt välbefinnande

    HOHDE Plus kosttilskudd

    Produktlinjer

    Herbal

    Denne pro-age-serien er utviklet i Norden for å oppfylle behovene til voksen hud. Inneholder rikelig med økologiske urter, planteekstrakter og -oljer av høy kvalitet.

    Natural

    Mild naturkosmetikk utviklet i Norden for ung og sensitiv hud. Dermatologisk testet.

    Sun Care

    Regelmessig bruk av solbeskyttelse skåner huden mot solskader og for tidlig aldring. Produktene i produktlinjen er designet på en slik måte at de oppfyller normene for naturkosmetikk, og egner seg utmerket for alle hudtyper.

  • Vår historie
  • Ansvarlighet
  • Sertifikater
  • Inspiration
  • Vanlige spørsmål
  • Kontakt

Personvernerklæring

Oppdatert 12.09.2025
Personvernerklæringen har blitt utvidet, spesifisert og presisert

INNHOLD:
1. Hvem er vi?
2. Hvor mottar vi personopplysninger fra?
3. Hvilken informasjon har vi om deg?
4. Hvor lenge oppbevarer vi opplysningene dine?
5. Hvordan og hvorfor behandler vi personopplysningene dine?
6. Offentliggjøring og overføring av informasjon
7. Hvordan beskytter vi opplysningene dine?
8. Hvordan bruker vi informasjonskapsler?
9. Hvordan kan jeg utøve rettighetene til personopplysningene mine?
10. Oppdatering av denne personvernerklæringen

Vi bryr oss om personvernet ditt!

Vi tar kundenes personvern på alvor. Derfor utføres behandlingen av alle personopplysninger i samsvar med gjeldende lover, og spesielt i samsvar med EUs generelle personvernforordning (heretter referert til som GDPR). Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi samler inn personopplysninger, hvilke opplysninger vi behandler og hvordan vi gjør det. Dette dokumentet informerer deg også om dine rettigheter.

Denne erklæringen forklarer hvordan vi behandler personopplysningene i registeret vårt, og hvilke rettigheter den registrerte personen har.

1. Hvem er vi?

Hvis du har bestilt fra oss, er du en kunde av STR Nordic AS (923 264 701, Norge). STR Nordic AS er en del av konsernet STR Global Group Oy. De behandlingsansvarlige er STR Nordic AS sammen med STR Global Group Oy (MVA-nr. FI23421641), som er moderselskapet til STR Global Group Oy-konsernet. Kontaktpunktet for felles behandlingsansvar er STR Nordic AS.

Hvis du har spørsmål knyttet til databehandling eller dataregisteret, kan du kontakte vår kundeservice via e-post på kundeservice@hohde.no eller på telefon 99 59 55 99.

Tilleggsinformasjon

Følgende selskaper er del av konsernet:

STR Global Group Oy (2342164-1, Finland)
STR Nordic Oy (2892826-5, Finland)
STR Nordic AS (923 264 701, Norge)
Soome Tervisetooted OÜ (12737711, Estland)
HOHDE OÜ (16279808, Estland)
ProBambu OÜ (16245241, Estland)

2. Hvor mottar vi personopplysninger fra?

Vi mottar personopplysninger når kunder legger inn bestillinger. Vi mottar også personopplysninger når noen kontakter vår kundeservice. Vi samler også inn informasjon fra registrerte personer for markedsføringsformål. Vi samler inn personopplysninger fra kunder for kundeanmeldelser.

For telefonsalgsformål kan vi også bruke lovlige mellomledd til å innhente lister med kontaktopplysningene til personer som ikke har forbudt bruk av kontaktopplysningene sine til slike formål. Vi oppbevarer bare disse opplysningene i en begrenset tidsperiode.

Vær oppmerksom på at i tilfeller der vi må behandle personopplysningene dine på grunn av kontraktsforpliktelser, kan det få visse følger hvis vi ikke mottar denne informasjonen fra deg.

Tilleggsinformasjon

Hvis vi har personopplysningene dine, har vi mottatt dem av en av følgende grunner.

2.1 Bestillinger

Hvis du har lagt inn en bestilling direkte på nettstedet vårt eller via en kobling til nettstedet vårt på sosiale medier eller i en e-post, via telefon, via kundeservice eller via en annen kanal, har vi mottatt personopplysningene dine direkte fra deg.

2.2 Kontakter

Hvis du har kontaktet kundeservicen vår via telefon, e-post, utfylling av et skjema av noe slag eller via en annen kanal, har kundeservicen vår måttet behandle personopplysningene dine.

2.3 Innhentede lister med kontaktopplysninger

Vi kan ha innhentet kontaktopplysningene dine for direkte markedsføring fra lovlige mellomledd som formidler kontaktopplysninger. Før vi ringer deg, sjekker vi imidlertid registrene våre for å forsikre oss om at du ikke har reservert deg mot telefonsalg fra selskapet vårt.

Før vi ringer, sjekker vi at nummeret ditt ikke er på en «ikke ring meg»-liste.

Noen av leverandørene som er ansvarlige for telefonsalget vårt, kan bruke sine egne lister med kontaktopplysninger, som de har innhentet på lovlig vis uavhengig av oss. I slike tilfeller krever vi at de tar hensyn til alle potensielle begrensninger fra kundenes side, som forklart ovenfor. Vi mottar kun personopplysningene til kunden dersom kunden legger inn en bestilling.

2.4 Egne markedsføringslister

I visse situasjoner samler vi inn personopplysninger direkte fra registrerte personer for markedsføringsformål. Hvis noen har registrert seg separat for telefonsalg eller markedsføring eller e-post, vil bruken av informasjonen deres for nevnte markedsføring bli behandlet i henhold til denne personvernerklæringen.

2.5 Kundeanmeldelser

Ved innsending av kundeanmeldelser har personopplysninger potensielt blitt samlet inn direkte fra den registrerte personen. Hvis kundeanmeldelser er samlet inn gjennom et anonymt spørreskjema, inneholder ikke anmeldelsen personopplysninger. I situasjoner der noen oppgir personopplysningene sine gjennom et spørreskjema eller for eksempel svarer på en av spørreundersøkelsene våre eller fyller ut et produktvurderingsskjema på siden vår gjennom Trustmary, har personopplysningene som er inkludert i anmeldelsen, blitt mottatt direkte fra den registrerte personen. Personopplysninger vil bli behandlet i henhold til denne personvernerklæringen. Se avsnitt 6 for informasjon om bruk av Trustmary.

2.6 Kontraktsmessig informasjonsplikt

Vær oppmerksom på at vi enten i utgangspunktet kan be om informasjon fra deg når du legger inn en bestilling, eller hvis vi trenger å behandle mer informasjon på et senere tidspunkt for å oppfylle våre kontraktsforpliktelser overfor deg. I tilfeller der vi ikke mottar den nødvendige informasjonen, kan det få følger for vår mulighet til å oppfylle visse deler av kontrakten, for eksempel om det ikke oppgis en gyldig leveringsadresse for å motta det bestilte produktet eller en e-postadresse for å motta bestillingsbekreftelser. Når du inngår en kontrakt med oss, er du ansvarlig for å gi oss den nødvendige informasjonen.

I tilfeller der bestillinger må refunderes til deg, kan unnlatelse av å oppgi et gyldig bankkontonummer vi kan betale refusjonen til, resultere i manglende evne til å gi refusjon, da vi primært bruker samme metode for refusjon av betalingen som den som ble brukt til å foreta betalingen til oss.

3. Hvilken informasjon har vi om deg?

Informasjonen vi har om registrerte personer, er begrenset til forholdet vi har til den registrerte personen. Vi kan ha personenes navn og telefonnummer og/eller e-postadresse, samt postadresse. Hvis du har bestilt fra oss, har vi også din bestillings- og betalingshistorikk og -informasjon, samt annen informasjon knyttet til din kundekonto. Kontakthistorikken til kundene våre og alle andre som kontakter selskapet, lagres også, inkludert ytterligere informasjon som blir oppgitt i innholdet i e-poster o.l. Se avsnitt 8 for informasjon om informasjonskapsler.

Du har rett til å kontakte oss og be om innsyn i opplysningene vi har om deg.

Tilleggsinformasjon

3.1 Anskaffelse av ny kunde

Hvis vi har skaffet oss kontaktopplysningene dine ved å kjøpe en liste med kontaktopplysninger for telefonsalg, har vi mottatt for- og etternavnet ditt, telefonnummer og kanskje gate-/veiadresse, postnummer, by/sted og alder. Hvis en salgsfremmende samtale med en ny kunde fører til at en bestilling legges inn, bekreftes informasjonen med kunden.

Noen av leverandørene våre som utfører telefonsalg, kan bruke sine egne lister med kontaktopplysninger. I slike tilfeller foretas samtalen du mottar på vegne av selskapet vårt, men vi har ikke nødvendigvis personopplysningene dine. Hvis du i slike tilfeller har spørsmål om behandlingen av opplysningene dine, henviser vi saken til leverandøren som er ansvarlig for å gjennomføre samtalene.

Hvis du har registrert deg for en av våre tele- eller e-postmarkedsføringslister, har vi kontaktinformasjonen du har gitt oss: telefonnummer og/eller e-postadresse, og kanskje for- og etternavn.

3.2 Personopplysninger om kunder og mulige kunder

Vi har følgende informasjon om våre kunder: navn, eventuelt telefonnummer, adresse, postnummer, by, kundenummer, eventuelt e-postadresse, ordrehistorikk, potensielt e-post- eller tekstmeldingshistorikken deres hvis de har kontaktet kundeservicen vår via e-post eller tekstmelding, samt mulig historikk for tidligere salgsfremmende samtaler.

Vi har også e-posthistorikken og historikken for tidligere salgsfremmende samtaler for personer som ikke er kunder av oss, men som har en slik historikk med oss.

Kundeanmeldelser kan inneholde noens navn, selv om vedkommende ikke ellers er i kunderegisteret vårt (for eksempel i tilfeller der vedkommende har brukt produktet og skrevet en anmeldelse, selv om vedkommende ikke har bestilt det selv fra oss).

Hvis det er aktuelt, lagrer systemet vårt IP-adresser for enheter som bestiller.

3.3 Opplysninger fra salgsfremmende telefonsamtaler og kundeservice

Hvis du mottar en salgsfremmende eller kundeservicerelatert samtale fra oss, eller du ringer kundeservicen vår, spiller vi ikke inn stemmen din, men kun stemmen til kundeservicerepresentanten eller selgeren.

3.4 Sensitive personopplysninger og personnummer

Vi lagrer ingen sensitiv informasjon i vårt kunderegister (f.eks. etnisk opprinnelse, personnummer osv.). Våre nåværende registreringer av telefonopptak og e-postutveksling med kundeservice kan inneholde sensitive helseopplysninger dersom kunden selv har gitt disse helseopplysningene på eget initiativ. Denne informasjonen behandles ikke for noen tilleggsformål, og vi tar sikte på å slette denne informasjonen så snart som mulig. Uansett ber vi om at våre kunder ikke gir oss denne typen personopplysninger.

Hvis du betaler for produkter via en ekstern betalingsgateway, kan du bli bedt om ytterligere identifikasjon, slik som personnummeret ditt, for formål slik som å sjekke kredittvurderingen din i henhold til vilkårene for bruk av den aktuelle tjenesten. Vi mottar ikke denne informasjonen og kan ikke behandle den.

3.5 Barns personopplysninger

Vi behandler generelt sett ikke barns personopplysninger. Vi mottar ikke barns kontaktopplysninger for telefonsalg med telefonsalglister. Ved internettsalg er det imidlertid ikke sikkert at vi kan sjekke kundens alder. Vilkårene våre oppgir likevel at produktene våre er tilgjengelige for kjøp for de som er 18 år og eldre, da forbrukeren må kunne inngå en kontrakt med oss for kjøp av varer gjennom et abonnement. Derfor er de under 18 år som forsøker å kjøpe produktene våre og inngå et abonnement på egen hånd, generelt i strid med vilkårene våre, og vi har ikke til hensikt å behandle personopplysningene deres med forsett.

Hvis mindreårige fortsatt ønsker å legge inn bestillinger i nettbutikken vår, vil dette enten være separat fra den lovbestemte minstealderen for å inngå kontrakter på egen hånd, eller de må gjøre det med foreldrene sine, eller ha fått foreldrenes samtykke til å legge inn bestillinger og vil separat informere oss om dette samtykket, avhengig av situasjonen, for at kontrakten skal være juridisk bindende og for at vi skal kunne behandle den mindreåriges personopplysninger.

3.6 Bankopplysninger

Dersom kunden skal refunderes eller få penger tilbake for kjøpet av et produkt, har vi bankkontoopplysningene kunden har oppgitt.

3.7 Tekniske opplysninger

Når en bestilling legges inn via en kobling på sosiale medier eller via nettstedet vårt, blir visse tekniske opplysninger, slik som loggdata, samlet inn. For mer informasjon om opplysninger via informasjonskapsler, se avsnitt 8.

4. Hvor lenge oppbevarer vi opplysningene dine?

Personopplysninger blir kun oppbevart så lenge det er nødvendig, eller inntil kunden ber oss om å fjerne dem fra registrene våre. Kundeinformasjon lagres vanligvis så lenge man forblir kunde, samt i varierende perioder etterpå for ulike lagrings- og bruksformål, men ved markedsføring til potensielle kunder vil personopplysningene kun bli lagret i en begrenset periode.

Ved anskaffelse av nye kunder via telefon benyttes datalister som vanligvis lagres i tre måneder.

Vi spiller ikke inn telefonsalgssamtaler uten din tillatelse. Hvis du gir samtykke til å ta opp samtalen vil opptaket bli oppbevart i tre måneder.

Opplysningene til de som har gitt sitt samtykke til markedsføringsformål, lagres til samtykket trekkes tilbake.

Dataene til de som har bestilt fra oss, oppbevares i registeret vårt i ti år etter behandling av den siste bestillingen eller forsendelsen.

Hvis du ikke er en kunde vil e-poster som er sendt til kundeservice være lagret frem til de automatisk blir slettet. Hvis du er vår kunde, lagres alle e-poster du eventuelt har sendt til kundeservice på din kundekonto, i henhold til våre oppbevaringsperider.

Informasjon lagres som en del av kundeanmeldelser så lenge vi har tillatelse, eller til informasjonen er anonymisert og personen ikke lenger kan identifiseres.

Vi er pålagt å lagre visse opplysninger i en enda lengre tidsperiode grunnet diverse lover (f.eks. regnskapsloven).

Tilleggsinformasjon

4.1 Personopplysninger på nett

Personopplysninger som er oppført i kundeanmeldelser, er tilgjengelig på nettstedet inntil personen potensielt har trukket tilbake tillatelsen sin til bruk av personopplysningene, eller personopplysningene er slettet fra anmeldelsen. Hvis det er mulighet for å legge igjen en produktanmeldelse gjennom Trustmary på nettstedet, vil personopplysningene lagres inntil den enkelte ber oss om å slette anmeldelsen fra Trustmarys tjeneste. Se avsnitt 6 for mer informasjon om bruk av Trustmary.

4.2 Personopplysninger og anskaffelse av potensielle kunder via telefon

Når det gjelder kontaktopplysninger som anskaffes for telefonsalg, avhenger lagring av personopplysninger av sluttresultatet av samtalen. Hvis den salgsfremmende samtalen ikke fører til at du blir kunde, vil kontaktopplysningene dine bli arkivert etter tre måneder. Alt annet enn telefonnummeret og anropsloggen er anonymisert på dette tidspunktet.

Hvis den salgsfremmende samtalen fører til at du blir kunde, vil din kontaktinformasjon blir en del av vår kundedatabase og vil bli bevart så lenge du forblir en kunde.

Hvis noen har registrert seg for en av våre lister for telefonsalg eller e-postmarkedsføring ved å gi oss samtykke, vil informasjonen som samles inn ved registrering, lagres på en egen liste til samtykket trekkes tilbake.

4.3 Lagring av innspillinger av telefonsalg og samtaleregistre

Vi lagrer ikke innspillinger av markedsførings- eller kundeservicesamtaler, med mindre du har samtykket til at vi kan spille inn samtalen. Samtalene bevares vanligvis i tre måneder i den hensikt å bekrefte bestillinger og i tilfelle uklarheter eller konflikter.

Andre loggoppføringer fra telefonsamtalen lagres i systemet i to år, hvoretter de slettes automatisk.

4.4 Lagring av kundenes e-post

Eventuelle e-poster som sendes til vår kundeservice lagres i vårt kunderegister med annen kundeinformasjon. E-poster slettes sammen med andre kundedata når kundeforholdet avsluttes.

4.5 Kunde- og ordreinformasjon

Person- og ordreopplysningene til alle kunder lagres i ti år etter at den siste bestillingen deres er sendt ut. Oppbevaringsperioden starter fra det sist sendte abonnementsproduktet før kontrakten kanselleres.

Kundeforholdet til abonnentene våre (de kundene som har et abonnement hos oss) regnes som å begynne fra det øyeblikket en abonnementsbestilling er lagt inn. Det samme kundeforholdet kan bestå av mer enn ett abonnement. Personopplysninger som er inkludert i kundeforholdet, lagres i kunderegisteret i ti år etter siste utsending av det siste gyldige abonnementet. Kundeforholdet slettes etter dette tidspunktet.

Når kundeforholdet er avsluttet, anonymiseres person- og ordreinformasjonen i vår database og slettes fra vår salgsdatabase, om nødvending.

4.6 Hvor lenge lagrer leverandørene våre personopplysningene dine?

Vi har leverandører som hjelper oss med ulike aspekter av behandlingen vår, og overfører visse opplysninger til dem i forbindelse med disse aktivitetene. (Se avsnitt 6.1 for ulike typer leverandører.) Leverandører lagrer informasjon bare så lenge det er nødvendig for å oppfylle tjenestene de leverer til selskapet, eller bare så lenge lagringen har et juridisk grunnlag. De er deretter pålagt å slette alle data i henhold til våre avtaler med dem, i tråd med forhåndsbestemte oppbevaringsperioder for lagring.

Leverandører kan aldri lagre personopplysninger for sine egne formål, unntatt i tilfeller der de fungerer som en egen behandlingsansvarlig for visse behandlinger eller på grunn av juridiske forpliktelser til informasjonsoppbevaring, for eksempel et regnskapskontor som trenger å lagre bokføringsopplysninger for å oppfylle sine egne juridiske forpliktelser.

4.7 Lagring av informasjon om markedsføringsforbud og tillatelser

Hvis kunden har bedt om å velge bort direkte markedsføring via telefon, vil vi lagre informasjonen om denne forespørselen inntil kunden avbryter dette forbudet.

Om kunden har mottatt e-postmarkedsføring på bakgrunn av kundeforholdet, men har protestert mot dette vil denne avregistreringen bli lagret med kundens personopplysninger inntil denne informasjonen slettes.

4.8 Oppbevaring av data til juridiske formål

Selv om personopplysninger blir slettet, eller det anmodes om at de skal slettes fra visse lister eller databaser, kan det hende at personopplysningene som kreves ved lov (f.eks. regnskapslov, forpliktelser til samtykkedokumentasjon, salgsregistre, andre juridiske forpliktelser), må oppbevares av juridiske årsaker. Disse dataene brukes imidlertid bare til de formålene som er angitt i lover og forskrifter som gjelder for virksomheten, basert på hvor virksomheten er registrert eller aktiv.

For informasjon som ikke kan slettes, er oppbevaring av informasjonen basert på de lovlige tidsperiodene for oppbevaring og vil bli slettet når det ikke lenger er nødvendig å lagre den. For eksempel må informasjon som skal beholdes av virksomheten for regnskapsmessige formål, lagres i minst fem år etter regnskapsåret salget fant sted i.

4.9 Anonymisering av data

For å sørge for at systemene våre fungerer som de skal blir visse grunnleggende opplysninger (slik som data knyttet til bestillinger) anonymisert i stedet for å bli slettet når oppbevaringsperioden er over. Ved å gjøre dette er det ingen forbindelse mellom de bevarte opplysningene og en bestemt kunde, men det muliggjør systemets normale funksjon. For mer informasjon, se «Retten til sletting / Retten til å bli glemt» nedenfor.

5. Hvordan og hvorfor behandler vi personopplysningene dine?

Vi bruker personopplysningene til registrerte personer for å kunne tilby kunder å kjøpe produkter, for direkte markedsføring, for forsendelse av produkter, for å ivareta forholdet til kunden samt for å utvikle driften vår samlet sett.

Personopplysningene som samles inn ved anskaffelse av nye kunder, brukes til salgsfremmende samtaler. På samme måte bruker vi kundenes data for å informere dem om interessante avtaler gjennom telefonsalg.

Vi utfører elektronisk direkte markedsføring basert på samtykke. Vi kan imidlertid sende markedsførings-e-poster til våre eksisterende kunder om noen interessante avtaler, men kunder vil ha fri mulighet til å avregistrere seg fra dette.

Vi bruker også personopplysninger til opplæring, statistikk og for å oppfylle juridiske forpliktelser.

Tilleggsinformasjon

Vi bruker kun personopplysningene dine på grunnlag som er berettiget i EUs generelle personvernforordning, som angitt nedenfor.

Ifølge EUs generelle personvernforordning betyr «legitim interesse» det rettslige grunnlaget for å behandle personopplysninger for eksempel i forbindelse med markedsføring, for vitenskapelige eller historiske forskningsformål eller for statistiske formål. Disse er imidlertid gjenstand for granskning (balansetest) og kan overstyres for å ivareta rettighetene og frihetene til den registrerte personen. Vi utfører også kompatibilitetstester i tilfeller der informasjon behandles utover det opprinnelige formålet.

5.1 Anskaffelse av nye kunder

Vi kan skaffe oss lister med kontaktopplysninger for ny kundeanskaffelse som utføres via telefon, fra informasjonsmellomledd. Dette gjøres basert enten på legitim interesse eller på samtykke, avhengig av kontaktlisten.

Hvis noen har registrert seg for en av våre lister for telefonsalg eller e-postmarkedsføring, vil vi enten foreta telefonsalgsoppringninger eller sende dem markedsførings-e-post i henhold til typen liste de har registrert seg for. Det rettslige grunnlaget for dette er samtykke.

Informasjonsmellomleddenes rett til å behandle informasjon er basert på en rettslig forpliktelse, samtykke eller legitim interesse.

5.2 Ordreoppfyllelse og behandling av returer

Vi behandler personopplysninger for å oppfylle bestillinger og levere bestilte produkter til våre kunder. Vi bruker også leverandører som tar seg av logistikken for frakt og levering av produktene til kunden. Det rettslige grunnlaget for å oppfylle kundenes bestillinger er utførelsen av kontrakten.

Vi behandler også personopplysninger når vi behandler returer og reklamasjoner, og når vi refunderer betalinger. Det rettslige grunnlaget for dette er gjennomføringen av kontrakten.

5.3 Direkte markedsføring via telefon

Vi kan ringe kundene våre og tilby dem nye og interessante tilbud. Salgsfremmende samtaler utføres på grunnlag av legitim interesse.

5.4 Beskyttelse mot svindel

Hvis kunden har latt fakturaer forbli ubetalte, ikke har oppfylt sine andre kontraktsmessige forpliktelser, eller med vilje har gitt villedende informasjon, kan vi bruke visse personopplysninger for å beskytte oss mot svindel. Grunnlaget for dette er legitim interesse.

5.5 Innsamling av betalinger

Vi kan behandle personopplysningene dine for å sende deg varsler om statusen på bestillingen din eller mulige utfordringer med levering eller forsendelse. I aktuelle situasjoner kan vi også kontakte en kunde eller potensiell kunde i henhold til vedkommendes forespørsel om å kontakte dem. Det rettslige grunnlaget for dette er legitim interesse.

5.6 Generell kommunikasjon med kunder

Vi kan sende deg varsler om statusen av bestillingen din eller eventuelle utfordringer under leveranser eller frakt. Grunnlaget for dette er gjennomføringen av kontrakten.

5.7 Elektronisk direkte markedsføring

Vi utfører elektronisk direkte markedsføring basert på samtykke. Vi kan imidlertid sende markedsførings-e-poster til våre eksisterende kunder om noen interessante avtaler, men kunder vil ha fra mulighet til å avregistrere seg fra dette. Dette er basert på legitim interesse.

5.8 Statistisk rapportering, undersøkelser og anmeldelser

Vi utarbeider statistikk over salg, kundeforhold og kampanjer, som brukes til salgsstyring. Grunnlaget for dette er legitim interesse.

Det er mulig å legge igjen produktanmeldelser gjennom spørreundersøkelser eller separat via nettstedet. Formålet med produktanmeldelser er å dele forbrukernes anmeldelser av reell bruk av produkter, med andre kunder og potensielle kunder. Vi mottar også produkttilbakemeldinger for produktutviklingsformål. Vi utfører også spørreundersøkelser med det formål å utarbeide statistikk. Det rettslige grunnlaget er enten legitim interesse eller samtykke. I tilfeller der anmeldelsen publiseres gjennom Trustmary, er det juridiske grunnlaget samtykke.

5.9 Regnskapsføring og andre juridiske forpliktelser

Vi bruker personopplysningene dine til å oppfylle forskriftene til lover og domstoler samt beslutninger tatt av offisielle tjenestepersoner. Personopplysninger behandles regelmessig for å følge regnskapsloven. Andre ulike juridiske forpliktelser gjelder oppbevaring av informasjon for journalføring, selv om informasjonen ikke ellers aktivt behandles i forretningsvirksomheten. Det rettslige grunnlaget for dette er en rettslig forpliktelse.

5.10 Tilby nettbaserte tjenester

Personopplysninger må behandles for å kunne tilby de nettbaserte tjenestene som de besøkende på nettstedet har bedt om, f.eks. for at de skal kunne få informasjon om produkter de er interessert i og kjøpe dem via nettstedet vårt. Dette innebærer behandling av IP-adressen for å vise nettstedet. Personopplysninger behandles også av leverandører. Det juridiske grunnlaget for dette er oppfyllelsen av kontrakten.

All ytterligere behandling av data på nettjenestene som ikke er forespurt av den besøkende og ikke er nødvendig for levering av tjenestene, gjøres med separat samtykke fra den besøkende. Se opplysninger om informasjonskapsler for mer informasjon.

5.11 Opplæring og kvalitetskontroll

Personopplysninger behandles med det formål å lære opp nye ansatte, samt for generelle kvalitetskontrollformål. Personopplysninger kan inneholde informasjon som inngår i kundeservicebehandling (som informasjon i kundeservice-e-poster), og personopplysninger som finnes i kunderegisteret (som kundemappe og leveringsinformasjon). Det rettslige grunnlaget er legitim interesse.

5.12 Gjennomgang og endring av kundeinformasjon og andre rettigheter

Kundeinformasjon må behandles for å bekrefte identitet, gjøre endringer i informasjon og oppfylle andre forespørsler fra den registrerte personen. Behandling i forbindelse med forbrukeravtalen er en oppfyllelse av kontrakten. Behandling på grunn av en forespørsel om innsyn fra en registrert person skjer på grunnlag av en rettslig forpliktelse.

5.13 Målrettet markedsføring

Personlig informasjon og informasjonen om kjøpene dine vil bli brukt til å vise deg annonser vi tror du er interessert i. Dette gjøres på nett gjennom for eksempel sosiale medier. Det rettslige grunnlaget er legitim interesse.

6. Offentliggjøring og overføring av informasjon

Vi bruker leverandører til å sende produkter, til salg, til administrasjon av systemer og plattformer og til å utarbeide statistikk. Vi overfører også informasjon innad i konsernet for tekniske formål og for å utføre behandlingen slik at vi kan oppfylle kontrakten med kunden.

Vi tilstreber å behandle så mange personopplysninger som mulig innenfor EØS. Noe av behandlingen som utføres av leverandørene våre, innebærer at opplysninger overføres til utenfor EØS.

Når vi bruker leverandører, får de kun overført informasjonen de trenger for å kunne utføre oppgavene sine. Vi hverken selger eller gir bort personopplysninger til tredjeparter for deres markedsføring.

Vi bruker sosiale medieplattformer til markedsføringsformål. Da vi har en bedriftskonto på Facebook, er vi behandlingsansvarlige sammen med Meta Platforms Ireland Limited.

Vi har også en offentlig Snapchat-profil og får kundedata behandlet av Snap Group Limited.

Tilleggsinformasjon

6.1. Overføring av opplysninger til leverandører/databehandlere

Vi frigjør data til leverandørene og databehandlerne våre i situasjoner som er knyttet til transaksjoner, leveringer og visse annonseringsformål, slik at vi kan utføre tjenestene våre. Leverandører og databehandlere inkluderer følgende:

  • IT-tjenester
  • logistikkpartnere
  • transporttjenester
  • regnskapskontorer
  • banker
  • partnere for e-post, sosiale medier og direkte markedsføring
  • inkassobyråer

Leverandørene og databehandlerne som er oppført ovenfor, kan ikke i noen situasjon bruke dataene som gis til dem, til egne formål. De mottar, under strenge betingelser, kun data som er relevante, slik at de kan utføre tjenesten de tilbyr for de spesifikke formålene som er definert av oss. De kan ikke lagre data lenger enn det som er angitt og avtalt i våre databehandlingsavtaler med dem.

I tilfeller der en leverandør (vår databehandler, som også kan fungere som en separat behandlingsansvarlig, for eksempel en bank) er rettslig forpliktet til å oppbevare eller behandle informasjonen i en lengre periode, faller den ytterligere oppbevaringen eller behandlingen inn under leverandørens egne rettslige forpliktelser, og de fungerer som behandlingsansvarlig for behandlingen som kreves av dem ved lov.

a) Markedsføringsformål

Vi mottar lister som inneholder personopplysninger, fra juridiske mellomledd for telefonsalgsformål. Vi overfører disse listene til leverandørene våre, som utfører telefonsalg for oss. Dette er basert på legitim interesse. Vi kan også overføre listene over kundene våre til leverandørene våre for markedsføringsformål.

b) Logistikk

Vi bruker leverandører til å utføre leveransen av produktene, og de mottar kun informasjonen som er nødvendig for å utføre oppgaven sin.

c) Tekniske systemer

Vi bruker tekniske systemer som er utformet og vedlikeholdt av leverandører for administrasjon av kundeopplysninger, telefonsalg, bestillinger og e-post, samt for ulike typer analyser.

d) Innkreving av utestående betalinger

I situasjoner der kunden har forfalte fakturaer og ikke har betalt til tross for flere purringer, oppgir vi kundens personopplysninger knyttet til innkrevingen av disse fakturaene, og overfører de ubetalte fakturaene til tredjeparter som tilbyr inkassotjenester.

6.2 Overføring av opplysninger utenfor EØS

Vi tilstreber å behandle så mange personopplysninger som mulig innenfor EØS. Noe av behandlingen som utføres av leverandørene våre, innebærer at opplysninger overføres til utenfor EØS. Overføringer til land utenfor EØS gjøres basert på ett av følgende: 1) Europakommisjonens beslutninger om tilstrekkelighet, dvs. at et lands databeskyttelse er på samme nivå som i EØS, eller 2) standard kontraktsbestemmelser, samt mulige tilleggstiltak, for å sikre at opplysningene overføres og behandles på samme nivå som innenfor EØS.

I visse tilfeller overfører enten vi eller databehandlerne vi bruker, informasjon til USA. Europakommisjonen har besluttet at EU-US Data Privacy Framework (EU-US DPF) gir et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for behandling av personopplysninger i et tredjeland.

Hvis dataoverføringer ikke kan utføres basert på endringer av beslutninger om tilstrekkelighet eller tiltakene iverksatt av en databehandler, tilstreber vi å sikre at opplysningene vil bli overført til en databehandler som oppfyller våre krav til databeskyttelse utenfor EØS, eller at opplysningene vil bli behandlet innenfor EØS.

6.3 Felles behandlingsansvar med Meta

Meta Platforms Ireland Limited (heretter kalt «Meta») og STR Nordic AS har felles behandlingsansvar i den grad det er relevant for Facebook-siden vår. Meta behandler personopplysninger i tråd med de gjeldende personvernreglene. Informasjon om artikkel 13(1)(a) og (b) av GDPR er tilgjengelig på nettet: (https://www.facebook.com/about/privacy). Meta er primært ansvarlig for å følge det juridiske rammeverket for personvern og sørge for datasikkerhet samt rettighetene til registrerte personer når de bruker tjenestene deres. Vi er underlagt Metas tillegg for behandlingsansvarlige. (Se: https://www.facebook.com/legal/controller_addendum)

Vi mottar opplysningene som andre Facebook-brukere også kan se, dvs. navnene på, offentlige bilder av og annen offentlig informasjon om individuelle brukere. Det rettslige grunnlaget for dette er legitim interesse. Personopplysninger overføres ikke fra Facebook-siden eller fra kommentarfelter til noe annet system uten et separat varsel. Opplysninger slik som private meldinger som oppgir informasjon om endringer i bestillinger, registreres imidlertid i andre systemer.

Personopplysningene dine brukes for eksempel til rapportering, annonsering, gjennomføring av konkurranser og premietrekninger, mottak av tilbakemeldinger og til dels for kjøp av annonseplass fra Meta og måling av annonseresultater. Eventuelle opplysninger som formidles via valgfrie handlinger, slik som deltakelse i premietrekninger, skjer med deltakerens samtykke eller via kontrakt og samles inn av oss for våre formål. Sammen med Meta samler vi inn generell informasjon om handlinger slik som liker-klikk, besøk på siden vår, kommentarer til innlegg, private meldinger og statistikk knyttet til innlegg.

Vi bruker personopplysningene dine til målretting av annonser og til å skape målgrupper på Facebook. På den måten kan vi tilby deg den mest relevante informasjonen om produktene våre, som kan være av interesse for deg. Dette gjøres på to måter: Vi overfører kundenes kontaktopplysninger til Meta for å målrette annonsene våre på sosiale medier. Denne delte informasjonen brukes kun til formål fastsatt av oss. I dette tilfellet fungerer vi som behandlingsansvarlig og Meta som databehandler av personopplysninger. Vi målretter også annonser til de som ikke er kundene våre ennå, i tråd med Metas tilpassede målgrupper. Dette gjøres basert på legitim interesse.

Du har rett til å motsette deg overføring av personopplysningene dine for målrettingsformål på sosiale medier. Kontakt oss for å varsle oss dersom du motsetter deg behandlingen.

Vi bruker Sideinnsikt for å behandle opplysninger, og vi er derfor underlagt Sideinnsikts tillegg for behandlingsansvarlige. (Se: https://www.facebook.com/legal/terms/page_controller_addendum) Når det gjelder informasjonskapsler som brukes på nettstedet vårt, se erklæringen vår om informasjonskapsler. Når det gjelder Metas bruk av informasjonskapsler, se Metas informasjon angående informasjonskapsler.

Hvis du ønsker å bruke dine private datarettigheter (f.eks. angående sletting av opplysningene dine) fordi du har «likt» Facebook-siden vår eller du følger den, kan du kontakte dine lokale Meta-representanter. Dataforespørsler knyttet til Sideinnsikt vil bli videresendt til Meta. For mer informasjon om hvordan Meta bruker personopplysninger, det rettslige grunnlaget for bruken av slike opplysninger og hvordan du utøver rettighetene dine, se: https://www.facebook.com/about/privacy

6.4 Snapchat-profil og databehandling av Snap (Snap Group Limited)

STR Nordic AS har en Snapchat-konto, som involverer bruk av Snap Group Limited (heretter «Snap») sine ulike forretningstjenester. Vi er underlagt Snaps vilkår for forretningstjenester (https://www.snap.com/nb-NO/terms/business-services). Snap behandler personopplysninger som databehandler for STR Nordic AS (den behandlingsansvarlige), og vi har inngått en databehandlingsavtale med Snap i forbindelse med denne behandlingen (se https://www.snap.com/nb-NO/terms/data-processing-agreement). Snap behandler våre kunders personopplysninger på våre vegne. Dette gjøres kun når det er nødvendig for at Snap skal kunne levere forretningstjenestene sine til oss. Snap behandler disse personopplysningene som instruert av oss, som avtalt skriftlig av begge parter og i tråd med artikkel 28 (1) i GDPR.

Vi kan se opplysningene som andre Snapchat-brukere også kan se, det vil si navn, offentlige bilder og annen offentlig informasjon om individuelle brukere hvis de samhandler med vår offentlige profil. Det juridiske grunnlaget for dette er en legitim interesse. Personopplysninger blir ikke overført fra vår offentlige profil, eller fra svar på innhold, til noe annet system uten et separat varsel. Opplysninger slik som private direktemeldinger som formidler informasjon om endringer i bestillinger, kan imidlertid registreres i andre systemer.

Personopplysningene dine brukes for eksempel til rapportering, annonsering, gjennomføring av konkurranser og premietrekninger, til mottak av tilbakemeldinger samt delvis til å kjøpe annonseplass fra Snap og måle annonseytelsen. Alle opplysninger som oppgis gjennom valgfrie handlinger, slik som å delta i premietrekninger, gjøres med deltakerens samtykke og samles inn av oss for våre formål. Vi mottar informasjon om ytelse knyttet til handlinger som abonnementer på vår offentlige profil, besøk på vår offentlige profil, svar på innlegg/innhold og statistikk knyttet til innlegg/innhold. Salg på målsidene våre / nettstedet vårt og data samlet inn gjennom slike salg, er på ingen måte tilknyttet Snap.

Vi bruker personopplysningene dine til å målrette annonser og skape målgrupper på Snapchat. På den måten kan vi gi deg den mest relevante informasjonen om produktene våre, som du kan ha interesse av. Dette gjøres på to måter: Vi overfører kundenes kontaktopplysninger til Snap for å målrette annonsene våre på sosiale medier. Denne informasjonen brukes kun for formål fastsatt av oss. Vi målretter også annonser til personer som ikke er kunder av oss ennå. Denne behandlingen gjøres i tråd med Snaps vilkår for kundeliste-målgrupper (https://www.snap.com/nb-NO/terms/snap-audience-match).

Du har rett til å motsette deg overføringen av personopplysningene dine for målrettingsformål på sosiale medier. Kontakt oss for å varsle oss om at du motsetter deg behandlingen.

Når det gjelder informasjonskapsler som brukes på nettstedet vårt, inkludert bruk av Snap Pixel, se våre retningslinjer for informasjonskapsler.

6.5 Bruk av Trustmary

Vi bruker Trustmary til å samle tilbakemeldinger, anmeldelser og anbefalinger fra kunder. Trustmary er en tjeneste som hjelper oss å forstå kundene våre bedre gjennom ulike undersøkelser som NPS og CSAT, og å bruke meningene fra våre fornøyde kunder i form av offentlige anmeldelser i markedsføringen vår. Avhengig av type undersøkelse overføres diverse informasjon om kundene våre til Trustmary, hvor vi fungerer som dataansvarlig og Trustmary som databehandler. Den overførte informasjonen kan inkludere kundens navn, telefonnummer, e-postadresse, eventuell organisasjon, kundebilde og tilbakemeldinger, anmeldelser eller anbefalinger i tekst- eller videoformat. Kundene våre ser og godkjenner informasjonen som sendes når de svarer på undersøkelsen i Trustmary. Trustmary vil aldri utlevere informasjonen eller bruke den til egne formål i strid med tjenestevilkårene. For mer informasjon, se Trustmarys tjenestevilkår.

6.6 Utlevering av data til myndigheter

Vi har en rett og forpliktelse til å utlevere personopplysninger om registrerte personer til myndigheter på forespørsel fra dem i samsvar med EU- eller medlemslandslovgivning.

6.7 Dataoverføringer og behandlingsansvar innen konsernet

Data overføres innenfor konsernet på grunn av partene som er ansvarlige for behandlingsansvar, kundeforhold og tekniske systemer.

a) Felles behandlingsansvar

Størstedelen av behandlingen i konsernet faller innenfor rammen av det felles behandlingsansvaret, med ansvarsområder enten hos STR Nordic AS, STR Global Group Oy eller i fellesskap mellom de to selskapene. Kundeforholdet inngås alltid i tilknytning til selskapet som markedsfører produktet og er oppført i forbrukeravtalen.

b) Databehandling

Enhver ytterligere behandling av personopplysninger som faller utenfor rammen av det felles behandlingsansvaret mellom STR Nordic AS og STR Global Group Oy, er avhengig av databehandleravtaler mellom ulike selskaper i konsernet knyttet til tildelte ansatt- og systemressurser.

Ulike selskaper i konsernet kan være ansvarlige for ulike aspekter ved behandlingen. Overføringer av databehandling innenfor gruppen skjer i henhold til databehandleravtaler, og de partene som fungerer som databehandlere, behandler ikke dataene til formål utover det som er oppgitt av den behandlingsansvarlige.

c) Forespørsler om innsyn fra registrerte personer

STR Nordic AS håndterer primært forespørsler om innsyn fra registrerte personer (DSAR) som gjøres via kundeservice. I visse tilfeller kan imidlertid forespørselen om innsyn i data overføres fra STR Nordic AS sin kundeservice til konsernets personvernombud (PVO). PVO vil bistå med å svare på DSAR-forespørslene, selv om forespørselen spesifikt gjelder behandling som STR Nordic AS er hovedansvarlig for som behandlingsansvarlig, og som ellers ikke ville vært knyttet til STR Global Group Oys eget ansvar som behandlingsansvarlig.

6.8 Salg eller involvering i en fusjon

Dersom enten et datterselskap eller konsernet som helhet er involvert i et salg eller en fusjon, har konsernet rett til å overføre alle personopplysninger til de respektive partene som et resultat av salget. Konsernet har legitim interesse for å gjennomføre slike handlinger dersom det anses som å være i konsernets interesse i fremtiden.

Dersom et av datterselskapene til konsernet er involvert i en fusjon eller et oppkjøp innad i konsernet, blir opplysninger knyttet til gjennomføringen av slike handlinger, overført for disse formålene.

7. Hvordan beskytter vi opplysningene dine?

Vi beskytter opplysningene dine med tekniske og organisasjonsmessige tiltak som sikrer at opplysningene dine er trygge i systemene våre.

Tilleggsinformasjon

Registeret vårt over personopplysninger finnes kun i elektronisk form. Dette registeret er beskyttet med passord, kryptering og brannmurer. Rettighetene til de som har tilgang til registeret, er begrenset og i samsvar med rollene deres. Hver person som bruker registeret, har signert en livslang konfidensialitetsavtale angående innholdet i registeret. Leverandøren med ansvar for systemene våre er ansvarlig for tilstrekkelige tekniske og organisasjonsmessige tiltak som sikrer den fysiske og tekniske beskyttelsen av registeret. Kontraktene med leverandører definerer hva leverandørene kan og ikke kan gjøre med disse opplysningene.

8. Hvordan bruker vi informasjonskapsler?

Informasjonskapsler er tekstfiler som lagres av nettleseren på enheten. Informasjonskapsler kan ha en personlig identifikator som gjør det mulig å identifisere brukeren. Vi bruker informasjonskapsler for å sikre at nettjenestene våre er anvendelige og av høy kvalitet, samt at vi er utstyrt til å utvikle disse tjenestene. Informasjonskapsler brukes også ved målretting av annonser. Brukerne spesifiseres imidlertid ikke kun ut fra informasjonskapsler.

Vi har oppgitt mer informasjon om hvilke typer informasjonskapsler vi bruker, hvor lenge de lagres, hva de gjør, hvem de overfører data til samt din rett til å gi og trekke tilbake samtykke, i den separate erklæringen vår for informasjonskapsler. Du kan lese mer om bruken vår av informasjonskapsler her.

9. Hvordan kan jeg utøve rettighetene til personopplysningene mine?

Hvis du er i registeret vårt, har du visse rettigheter basert på EU generelle personvernforordning. Du har rett til å vite hvilken informasjon vi behandler om deg. Du har rett til å få tilgang til personopplysningene som finnes i registeret vårt, samt til å kreve at feilaktig informasjon rettes opp i, at dataene dine slettes, og at personopplysningene dine ikke offentliggjøres.

Du har også rett til å avregistrere deg fra direkte markedsføring via telefon. Du har rett til å samtykke til markedsføring via e-post, samt å trekke tilbake samtykket du har gitt. Du har rett til å velge bort e-postmarkedsføring dersom du har mottatt markedsføring på bakgrunn av ditt kundeforhold.
Dessuten har du rett til å klage på virksomheten vår til Datatilsynet.

I tillegg har du rett til å få svar på spørsmålene dine innenfor tidsrammen som er angitt av GDPR (1 måned), selv om vi tilstreber å handle raskere enn dette.

Tilleggsinformasjon

9.1 Du har rett til å få tilgang til personopplysningene dine i registrene våre

Disse opplysningene kan leveres til deg når vi har forsikret oss om at personen som ber om opplysningene, er deg. Informasjonen kan overleveres til deg enten via telefon, e-post eller post (papirversjon). Ved gjentatte forespørsler om papirversjoner belaster vi rimelige gebyrer basert på administrative kostnader (EU generelle personvernforordning, artikkel 15.3).

Hvis aktuelt kan du få innspillingene av markedsførings- og kundeservicesamtalene dine på forespørsel, eller du kan avtale å komme innom et av kontorene våre for å lytte til innspillingene.

9.2 Du har rett til å kreve å få feilaktig informasjon slettet eller opplysningene dine slettet

Hvis du legger merke til at vi har feilaktig informasjon om deg, ber vi deg om å informere oss, så korrigerer vi dette omgående.

9.3 Du har rett til å velge eller reservere deg mot direkte telefonsalg og e-postmarkedsføring og tilbakekalle tidligere gitt samtykke til direkte telefonsalg og e-postmarkedsføring.

Vi bruker også personopplysningene dine til direkte markedsføring, for å reklamere for produkter vi tror du kan være interessert i. Som kunde har du imidlertid rett til å reservere deg mot markedsføring, slik at du kan hindre oss fra å ringe deg i forbindelse med markedsføring. I så fall lagrer vi en reservasjon mot markedsføring i kundekontoen din.

Hvis du har gitt samtykke til telefonsalg, kan du trekke det tilbake ved å kontakte kundeservicen vår.

Hvis du ikke er kunde, men har mottatt en markedsføringssamtale fra oss, kan du også reservere deg mot markedsføring. I så fall lagrer vi nummeret ditt i «ikke ring til»-listen i databasen vår, som forhindrer oss i å ringe deg igjen.

Den enkleste måten å velge bort direkte markedsføring på er å kontakte kundeservicen vår.

Vi kan sende deg e-poster basert på din kjøpshistorikk og kundeforhold. Du kan avregistrere deg fra dette når som helst. Du kan gi ditt samtykke til e-postmarkedsføring og du kan trekke tilbake samtykket du allerede har gitt. Hver markedsførings-e-post inneholder en avmeldingsknapp i e-posten, som kan klikkes for å tilbakekalle samtykke til e-postmarkedsføring og slette e-postadressen fra e-postmarkedsføringslisten.

Kunder kan også motsette seg markedsføring på sosiale medier ved å kontakte kundeservicen vår.

9.4 Du har rett til å begrense eller motsette deg behandling av personopplysningene dine

I visse situasjoner har du rett til å be om begrensning av behandlingen eller protestere mot behandlingen i stedet for sletting av opplysninger. Du kan kontakte oss i dette tilfellet.

9.5 Du har rett til å klage på virksomheten vår til Datatilsynet

Du kan melde fra til ditt eget datatilsyn, til det norske Datatilsynet eller til det finske Ombudsmannen for databeskyttelse.

Du kan bruke følgende lenke for å varsle den finske Ombudsmannen for databeskyttelse:
https://tietosuoja.fi/en/notification-to-the-data-protection-ombudsmann

Du kan finne mer informasjon om hvordan du gir melding til Norsk Datatilsynet på følgende lenke:
https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/klage-til-datatilsynet/

9.6 Du har rett til å bli slettet (rett til å bli glemt)

Du har rett til å be om at alle personopplysningene dine slettes fra systemene våre. Denne retten kalles «retten til å bli glemt». I så fall sletter vi alle personopplysningene dine fra alle systemene våre. I visse situasjoner er det ikke sikkert det er mulig å slette alle personopplysninger – for eksempel dersom du har ubetalte fakturaer eller det pågår en rettssak. På samme måte kan vi ikke slette informasjon fra regnskapet vårt som er påkrevd i henhold til regnskapsloven.

Hvis du har lagt inn en anmeldelse gjennom Trustmary eller en annen undersøkelse, kan du be om sletting av anmeldelsen separat.

NB! Hvis du ikke er kunde av oss, men har mottatt en markedsføringssamtale fra oss og ønsker å forsikre deg om at vi ikke ringer deg igjen, kan vi i tillegg til å fjerne informasjonen din fra databasen vår, også reservere deg mot telefonsalg. Det er teoretisk mulig at vi kan motta nummeret ditt som del av en ny liste med potensielle kunder. Ved å reservere deg mot alt telefonsalg sikrer vi at vi ikke ringer deg opp igjen, selv under slike omstendigheter.

9.7 Du har rett til å få svar på spørsmålet ditt innenfor tidsrammen definert av GDPR

Vi svarer på alle spørsmål om personvernerklæringen «uten unødig forsinkelse og under alle omstendigheter innen en måned etter mottak av forespørselen» (GDPR 12.3). Vi tilstreber imidlertid å gi deg den forespurte informasjonen mye tidligere enn dette.

9.8 Du har rett til å be om å få personopplysningene dine overført til et annet system

Informasjonen du har gitt oss, kan overføres fra våre systemer til andre. Hvis du ønsker å motta informasjonen din i et maskinlesbart format, vil den bli levert til deg i dette formatet.

9.9 Rett til ikke å bli gjenstand for automatiserte avgjørelser

Personopplysningene dine vil ikke bli gjenstand for automatisk behandling, inkludert profilering, som vil ha juridiske eller lignende følger, uten at du kan kreve menneskelig involvering i prosessen. For øyeblikket tar vi ikke avgjørelser og lager ikke profiler basert på automatisert behandling som vil ha juridiske følger for deg, og mennesker er involvert i slike avgjørelser.

9.10 Du har rett til å bli informert om behandlingen av personopplysninger

Hvis vi har mottatt personopplysningene dine fra en annen kilde enn deg (for eksempel gjennom en telefonsalgsliste), tar vi sikte på å kontakte deg innen rimelig tid. Du har rett til å vite kilden til informasjonen, og dette varierer avhengig av hvilken ringeliste det er snakk om. I visse tilfeller er et telefonnummer den eneste personopplysningen som er inkludert, som vi har mottatt for telefonsalgsformål. Bruken av telefonnummeret er vanligvis begrenset til en viss tidsperiode. Hvis vi ikke kan kontakte deg på telefon i løpet av denne tiden, eller hvis du allerede har motsatt deg bruken av informasjonen din til telefonsalgsformål, vil vi ikke lagre eller bruke nummeret ditt til andre formål. Informasjonen din vil bli slettet fra systemene våre i henhold til vår vanlige praksis.

10. Oppdatering av denne personvernerklæringen

Vi oppdaterer denne personvernerklæringen regelmessig, slik at vi kan ta høyde for endringer i lover og forskrifter, nye omstendigheter samt endringer i retningslinjer og prosedyrer.

Denne personvernerklæringen er synlig på nettstedet vårt, og har en dato som angir når den har blitt oppdatert. Vennligst hold deg oppdatert på endringer i personvernerklæringen vår ved å se etter oppdateringer på nettstedet vårt med jevne mellomrom. Hvis større endringer av erklæringen er foretatt, informerer vi deg på andre måter, i tråd med hvilke endringer som har blitt gjort, og hvilke registrerte personer endringene gjelder. Vi kan for eksempel bruke varslinger på nettstedet vårt, via e-post eller kunngjøringer med forsendelsene våre.

Kunngjøring om oppdatering 12.09.2025
Personvernerklæringen har gjort følgende endringer:

  • enkelte opplysninger er omorganisert til forskjellige avsnitt for å tydeliggjøre grunntrekkene ved erklæringen
  • generelle avklaringer er lagt inn i teksten for å gjøre den mer forståelig og beskrive behandlingen bedre, inkludert følgende emner:
  • informasjonen er oppdatert og rekkefølgen er presisert angående følgende emner: undersøkelser og produktanmeldelser, og våre egne markedsføringslister (avsnitt 2, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 4, 4.1, 4.2, 5, 5.1, 5.8)
  • informasjon er lagt til om plikt til å oppgi informasjon på grunnlag av en kontrakt (avsnitt 2.6)
  • formuleringen om behandling av barns data er tydeliggjort (avsnitt 3.5)
  • informasjon om lagring av samtalelogger er avklart (avsnitt 4.2, 4.3)
  • informasjon om kunders kontaktforespørsler er avklart (avsnitt 5.6)
  • oppbevaring av personopplysninger knyttet til kundeinformasjon i kunderegisteret er avklart, og oppbevaringsperioden angitt i avsnittet, er oppdatert til ti år (avsnitt 4.5)
  • ytterligere avklaring av juridiske forpliktelser som pålegges virksomheten for oppbevaring av kundeinformasjon (avsnitt 4.8, 5.10)
  • skissering av databehandling og oppbevaring av forespørsler om innsyn fra registrerte personer for mer tydelighet (avsnitt 4.10)
  • informasjon lagt til om opplæring og kvalitetskontroll (avsnitt 5.11)
  • informasjon lagt til om bruken av EU-US Data Privacy Framework for dataoverføringer (avsnitt 6.2)
  • informasjon lagt til om behandling av personopplysninger gjennom bruk av Trustmary i produktanmeldelser (avsnitt 6.5)
  • bedre beskrivelse av databehandling mellom felles behandlingsansvarlige, samt databehandlingen innen konsernet generelt (avsnitt 6.7)
  • visse rettigheter avklart for den registrerte personen i ulike situasjoner (avsnitt 9.3, 9.4, 9.6, 9.8, 9.9, 9.10)
  • alle andre oppbevaringsperioder som er angitt i personvernerklæringen, forblir gjeldende; de angitte oppbevaringsperiodene er mer i tråd med hverandre etter avklaringer angående oppbevaring av informasjon i kunderegisteret og juridiske forpliktelser til oppbevaring av informasjon
Tidligere oppdateringer

Kunngjøring om oppdatering 30.11.2023
Personvernerklæringen har gjort følgende endringer:

  • Endringer i navnet på morselskapet til konsernet (seksjon 1). Suomen Terveysravinto Oy er nå STR Global Group Oy. Den ansvarlige for behandlingen felles behandlingsansvar den samme, selskapsnavnet har bare endret seg. Denne navneendringen medfører ingen endringer i behandlingen av personopplysninger for registrerte på noen måte.

Kunngjøring om oppdatering 30.06.2023
Personvernerklæringen har gjort følgende endringer:

  • informasjon lagt til om vår Snapchat-profil og databehandling av Snap Group Limited (avsnitt 6.6)

Kunngjøring om oppdatering 19.04.2023
Personvernerklæringen har gjort følgende endringer:

  • det ble gjort avklaringer til enkelte deler for å forbedre deres forståelighet
  • mer informasjon om lagring av e-posthistorikk ble lagt til (avsnitt 4.4)
  • teksten om kunder og abonnenter ble endret for å bedre beskrive behandlingen av personopplysninger (spesielt avsnitt 4.5)
  • oppdatert informasjon om e-postmarkedsføring gjennom hele teksten

Kunngjøring om oppdatering 27.6.2022
Personvernerklæringen er gjennomgått med følgende endringer:

  • informasjon om hvilke datatilsyn som kan kontaktes er oppdatert

Kunngjøring om oppdatering 9.3.2022
Personvernerklæringen har gjennomgått følgende endringer:

  • korrigeringer av grammatikk, samt at erklæringen ble gjort mer kortfattet og forståelig
  • oppdateringer og avklaring av hvordan informasjon behandles, for å gjenspeile endringer i behandling innad i konsernet
  • avklaring angående behandlingsansvarlig, tillegg av datterselskaper og selskapets kundeforhold (avsnitt 1)
  • mer informasjon lagt til angående informasjon vi har om registrerte personer (avsnitt 3)
  • mer informasjon angående formålene opplysningene behandles for (avsnitt 5)
  • generell avklaring angående overføring av opplysninger (avsnitt 6)
  • avklaring angående overføringer til utenfor EØS (avsnitt 6.2)
  • oppdateringer av informasjon om felles behandlingsansvar med Meta, der det også tas høyde for fremtidige endringer av markedsføringspraksiser og hvordan man kan melde seg av målrettet markedsføring på sosiale medier (avsnitt 6.5)
  • avklaring angående den registrerte personens rettigheter i henhold til GDPR (avsnitt 9)

STR Nordic AS
Gamleveien 2,
1434 Ås, Norge
Selskapsnr.: 923 264 701

Kundeservice
99 59 55 99
Mandag – fredag kl. 09.00 – 17.00
kundeservice@hohde.no

Produsent
HOHDE Finland FI23421641
Sarkiantie 409
38200 Sastamala,
Finland

Personvernerklæring
Vilkår og betingelser​
Vanlige spørsmål
Informasjonskapsler
Informasjonskapselinnstillinger